NLP in de spreekkamer van de schuldhulpverlener/ bewindvoerder

Over de opleiding

Hoe kunnen NLP-gesprekstechnieken helpen om uitval of vertraging in onze hulpverlening te voorkomen en onze cliënten effectief in beweging te brengen?

Wat is de inhoud van de les? Voor wie is de les bedoeld? Hoe lang duurt de training? Wat levert het op?

Wat is NLP? 

Neuro Linguïstisch Programmeren (NLP) staat o.a. voor hoe wij de wereld om ons heen waarnemen en hoe wij daar volgens op reageren. Het toepassen van NLP-technieken in gesprekken zorgt voor (meer) begrip van je cliënt, verbinding en effectieve communicatie met je cliënt. Hierdoor kun je uitval of vertraging voorkomen en betere hulpverlening bieden. Door NLP-technieken toe te passen in je cliëntgesprek, krijg je meer grip krijg op je communicatie en daardoor lukt het je om beter om te gaan met (moeilijke) cliënten. 

Vertraging en uitval in de wereld van hulpverleners is een belangrijk thema. Hulpbehoevenden blijven ontzettend lang in een ernstig stressvolle situatie en dit zorgt voor veel werk voor hulpverleners. Door het toepassen van NLP-technieken in je cliëntgesprek, krijg je inzicht in het gedrag, de communicatie en motivatie van je cliënt. Vanaf de intake zul je de interne obstakels bij je cliënt herkennen en kun je de juiste tools gebruiken om verbinding te creëren met je cliënt. Daarbij is het ook van belang om je eigen uitdagingen in beeld te hebben en met de juiste instelling het gesprek aan te gaan.

Vanuit een positie van begrip en verbinding communiceer je vervolgens je boodschap. Zo breng je je cliënt effectief in beweging en lukt het je cliënt om moeilijke en juiste keuzes te maken. Dit helpt niet alleen om uitval te voorkomen; het voorkomt ook dat je ontzettend lang communiceert zonder dat er beweging komt bij je client.  

Wat weet en kun je na afloop van deze training? 

  • Wat NLP is en hoe je diverse technieken kunt toepassen in je cliëntgesprekken 
  • De cliënt op een andere manier begrijpen en je kunt effectief verbinding tot stand te brengen 
  • Hoe je de beweegredenen van je cliënt kunt achterhalen en hoe je je cliënt in beweging brengt 
  • Uitval of vertraging voorkomt 
  • Welke technieken je toepast op jezelf om met de juiste instelling het gesprek te kunnen voeren 

Onderwerpen die aan bod komen zijn (zie ook programma overzicht):

  • Uitdagingen in de spreekkamer van de hulpverlener 
  • De theorie van Neuro Linguïstisch Programmaren (NLP) 
  • Sturing van gedrag (pijn versus plezier) 
  • Tot stand komen van emoties 
  • Begrijpen van je cliënt 
  • Verbinding krijgen met je cliënt 
  • Je cliënt in beweging brengen en motiveren 
  • Oefenen met de NLP-technieken 

Doel en opzet van de training

In de training bespreekt de docent de theorie en ga je vaardigheden oefenen met elkaar. Hierdoor word je direct vaardig met de theorie en pas je deze direct toe in je praktijk en dienstverlening. Je bent in staat je cliënt op een andere manier te lezen en begrijpen, en verbinding tot stand te brengen. De technieken zijn simpel toe te passen en zullen je meer mogelijkheden bieden in je klantcontact. 

Voor wie is deze dag?

De opleiding is voor bewindvoerders, curatoren, mentoren en schuldhulpverleners. Andere professionals in de sociale zekerheid kunnen zeker ook aansluiten.

Hoe lang duurt de training?

Een dag. 

Wat levert het op?

Voor bewindvoerder, curatoren en mentoren zijn dat 6,5 PE punten/studiepunten. En een hoop nieuwe tools! Zie ook hierboven onder wat weet je en kun je na afloop van de training.

Wat vonden cursisten? 

De opleiding werd in juni 2024 beoordeeld met 5 (van de 5 sterren) en de docent met 5 (van de 5 sterren). 

Met als feedback: 

'Hele goede cursus, TOP!'
'Interessant onderwerp met veel kennis en passie gebracht' en 'Fijne manier van training geven. Rustige manier van uitleg.' 
'Prettige trainer, met goede inhoudelijke kennis. Ook de toepassing van de interactieve opdrachten vond ik prettig.'
'Super training!'

Programma overzicht

Wat is het programmaoverzicht met lestijden?

Programma training 

09:00-09:30 

Ontvangst, Registratie deelnemers

09:30-10:30

Blok I: Introductie training en NLP

  • Voorstelronde
  • Inventarisatie van de ontwikkelwensen van de deelnemers
  • Achtergrond trainer
  • Introductie NLP
  • Waarvoor kun je NLP gebruiken?
  • Opzet training

Pauze

11:00-12:15

Blok II: De theorie over gedrag en motivatie

  • Wat stuurt ons gedrag?
  • Pijn versus Plezier
  • Emotie en gedrag
  • Patronen van emotie

Lunchpauze

13:00-14:45

Blok III: Communicatie en verbinding

  • Wat zorgt voor verbinding met de klant?
  • Rapport maken en oefenen
  • De taal van de klant spreken
  • Zintuigelijke scherpzinnigheid ontwikkelen
  • Opmerken van taalgebruik

Pauze

15:00-16:30

Blok IV: Wereldmodel verkennen van je klant

  • Model voor begrip wereldmodel
  • Welke vragen kun je stellen binnen dit model?
  • Oefenen

16:30-17:00

Blok V: Afsluiting

  • Tips over toepassing in de praktijk
  • Vragen deelnemers

Praktische informatie

Waar is de opleidingslocatie?

Welke materialen krijg ik?

Hoe lang duurt de opleiding?

Wie is de docent?

Locatie/ materialen

De locatie is BCN Eindhoven om de hoek bij het Centraal Station of BCN te Utrecht Centraal Station (CS). Koffie/ thee / water/ frisdrank, snoepjes en lunch zijn uiteraard inbegrepen in de prijs. De locaties bij BCN worden altijd hoog gewaardeerd.

We werken tijdens de les met een hand-out van de PowerPoint en andere materialen zoals schema’s en artikelen. Deze worden door ons digitaal verstrekt, net als de factuur en het certificaat van deelname. Ongeveer 2 weken voor de start van de opleiding ontvang je de laatste informatie zoals een routebeschrijving. Zie voor meer informatie www.bcn.nl

Lestijden

09.30 tot 12.30. En van 13.15 tot 17.00. 

docent NLP
Peshang Hormizyar
De NLP trainer waar je wat aan hebt!

"Menselijk gedrag is mijn grootste passie in het leven. Hoe breng je jezelf of een ander in beweging? Waarom doen mensen wat ze doen, of juist niet? Door oplossingen te zoeken voor de uitdagingen in mijn leven, heb ik kunnen excelleren in mijn werk als schuldhulpverlener en anderen effectief kunnen helpen. Met mijn trainingen en coaching wil ik professionals leren hoe zij dezelfde principes uit de gedragswetenschap kunnen toepassen om het beste uit hunzelf en hun klanten te halen."

Aanmelden voor de nieuwsbrief?

Wij hebben een maandelijkse nieuwsbrief voor bewindvoerders, mentoren, curatoren en inkomensbeheerders met de laatste nieuwtjes uit het sociale domein. Ontvang je deze nog niet? Schrijf je dan snel in en ontvang iedere maand ‘sociaal’ nieuws!