Over de opleiding
We willen het liefst dat niemand een uitkering hoeft aan te vragen als dat nodig is en als ze een bijstandsuitkering hebben willen we de klant het liefst zo snel mogelijk uit de bijstand. Zeker ook in zijn eigen belang.
Hoe benader je een klant het beste als je dat voor ogen hebt? Hoe laat je de klant in zijn waarde en toon je respect? Welke aanpak werkt wel en welke niet? Motivatie is een belangrijk onderdeel van ieder mens. Je kan nog zoveel willen en vragen aan klanten. Om beweging te krijgen heb je intrinsieke motivatie echt nodig!
Motiverende gespreksvoering vermindert weerstand, vergroot het belang van veranderen en lokt verandertaal uit. Je focust op wat er wel kan, rekening houdende met de belangrijkste persoon; de klant zelf!
Inhoud
- Stadia van verandering
- Wat werkt wel en wat niet en waarom?
- Basisbehoeften van klanten
- Verandertaal
- Ambivalentie en weerstand
- Positieve benadering
- Hulpverlenersreflex
- Regie over eigen leven
- Samen in plaats van de gemeente die alles bepaalt
Voor wie is deze dag?
Voor beginnende en ervaren medewerkers in het sociaal domein, zoals medewerkers inkomen en werk of sociaal wijkteam.
Wat levert het op?
In plaats van een onprettig gesprek met niet gemotiveerde klanten ga je gesprekken voeren die er toe doen. Je maakt echt contact met de klant, je draagt bij aan (duurzame) verandering. Zo heb je niet alleen zelf een beter en fijner gesprek; het levert ook echt iets op. Zelfs op korte termijn.
Hoe lang duurt de opleiding?
Meerdere dagen. Afhankelijk van de wensen is een andere invulling te geven aan deze dag(en) of kunnen we de dag uitbreiden met meer onderdelen.
Praktische informatie
Ervaar zelf dat leren goed is voor u en dat het ook leuk kan zijn!
Locatie
Incompany op locatie.
Andere training, workshop of presentatie?
Allerlei andere trainingen/ workshops of presentaties kunnen wij ook verzorgen. Er is zoveel mogelijk dat wij onmogelijk alles willen benoemen. Wilt u iets wat niet in ons standaard lijstje staat?